Costurile pe termen lung ale unui website
Daca un website ar presupune doar crearea initiala, atunci managerii online ar fi avut o viata mult mai usoara. Realitatea, insa, este cu totul alta. Un website, mai ales care aduce castiguri, va presupune mereu costuri pe termen lung – aceste costuri fiind cunoscute drept costuri de mentenanta. Aceste costuri de mentenanta sunt relative si difera de la afacere la afacere, de la manager la manager, insa noi vom incerca in cele ce urmeaza sa facem o lista cu principalele costuri care se aplica tuturor magazinelor virtuale sau siturilor de prezentare.
1. Domeniul
Domeniul poate reprezenta sau nu o cheltuiala pe termen lung – in functie de alegerea pe care o faceti, pentru ca, spre exemplu, domeniile .ro se platesc pe viata, fara cheltuieli ulterioare, iar domeniile cu extensiile .com, .net, .org, .info etc implica si costuri anuale. Domeniile nu reprezinta o cheltuiala prea mare pentru ca, la majoritatea firmelor care vand asa ceva, preturile nu trec de 12 Euro / an, iar in cazuri mai bune, puteti ajunge sa platiti chiar 9 Euro / an. Noi recomandam totusi domeniile .ro, pentru ca nu implica costuri pe termen lung si genereaza rezultate mai bune in motoarele de cautare.
2. Gazduirea web
Gazduirea web (sau hostingul) poate reprezenta o adevarata cheltuiala pentru dvs. daca dispuneti de un site web popular. Desigur, atunci cand situl web este vizitat frecvent si dispune de o audienta buna, productivitatea firmei creste, insa nu este o regula. Uneori, chiar si cu o audienta mica, situl dvs. poate face un consum mare de resurse, daca nu a fost realizat bine de firma de web design la care ati apelat.
La modul general, costurile gazduirii web sunt direct proportionale cu audienta pe care o aveti, iar preturile pornesc chiar de la 1 Euro / luna (in cazul siturilor cu un consum scazut de resurse), ajungand pana la cateva sute de euro / luna (in cazul siturilor care au nevoie de un intreg server in spate). Din experienta, va putem spune ca un site simplu de prezentare sau un blog nu va implica, pentru gazduirea web, costuri mai mari de 5 Euro /luna. Dar magazinele virtuale pot trece de 50 Euro / luna!
3. Mentenanta
Asa cum am spus si la inceput, un site web cere mai mult decat sa fie publicat pe un nume de domeniu – are nevoie de intretinere si atentie din partea managerului. In acest caz, de cele mai multe ori, o firma care se respecta alege sa plateasca o firma de web design – astfel, toate sarcinile de mentenanta reprezinta responsabilitatea unei echipe de profesionisti. Costurile pentru mentenanta variaza in functie de complexitatea sitului si eventualele pretentii ale managerilor – uneori, poate ajunge chiar la cateva sute de Euro pe luna!
4. Promovarea website-ului
Gazduirea, domeniul, crearea efectiva a sitului si mentenanta vor asigura doar conditiile propice pentru vanzari, insa este nevoie si de cu o promovare frecventa a sitului – aici putem aminti de promovare seo (cea in motoarele de cautare) sau prin linkuri, bannere, Adwords etc. De regula, pe termen lung, cei mai multi bani se duc pe promovare: pentru ca internetul a devenit foarte stufos si bogat, este nevoie de resurse financiare pentru a te putea impune pe piata online.
In functie de modalitatea de promovare si agresivitate, costurile pot varia de la cateva sute de euro pe luna pentru o campanie Adwords, sau cateva zeci de euro pe luna, pentru optimizare seo. Cu cat alocati mai multi bani promovarii, cu atat rezultatele vor fi mai bune – ceea ce totusi nu reprezinta o regula.